Op school: Samen met de klas

Brainstormen

Je laat de leerlingen in groep of klassikaal woorden opnoemen of opschrijven die ze associëren met het thema. Ze kunnen ook vragen opschrijven die hen bezighouden bij deze thematiek. Zo kom je als leerkracht te weten wat de kinderen al weten of waar ze nog graag meer informatie over willen. Dit kan u dan uitwerken of bespreken met de klas.

Carrousel gesprek

De klas wordt naargelang de grootte verdeeld in drie of vier gelijke groepen. De leerkracht vuurt vragen af rond het thema. De leerlingen bespreken die vragen, de leerkracht geeft aan hoeveel tijd ze krijgen om de vragen te bespreken… Na de vragen te hebben besproken, schuift er van elke kring 1, 2 à 3 personen door naar een andere groep, zodat er totaal nieuwe groepen gevormd worden. De vragen blijven hetzelfde of u kan andere vragen stellen. Het is misschien handig om dezelfde vragen te stellen, want zo komen de leerlingen de meningen van de anderen te weten.

  • Wanneer ben je te oud voor kankerbehandeling?
  • Kan kanker opgespoord worden in het bloed?
  • Wat kan je doen om iemand met kanker te helpen?
  • Hoe zou jij je voelen als je kanker hebt?
  • Zou je anders gaan leven als je kanker hebt?
  • Moeten mensen die kanker hebben, nadenken over de dood?
  • Mogen mensen met kanker nog de dingen doen die de anderen doen?

Hoekje maken

(Rouw)hoekje

Als er iemand gestorven is, kan u in klas een klein hoekje maken met een foto van deze persoon en met een kaarsje erbij. In het begin kan u met de klas hier rond gaan staan en een stil moment houden. Er kan ook iemand een gebed voorlezen of er wordt rustige muziek afgespeeld. Dit kan u een week doen, daarna kan u het hoekje houden, zo blijft die persoon aanwezig in de klas.

Boekhoekje

Dit hoekje maakt u als u rond het thema werkt. Hier kan u het boek met het verhaal en de knuffel plaatsen. U kan er ook foto’s uithangen over kanker en er bepaalde specifieke woorden bij plaatsen, bij voorkeur bepaalde medische termen. Het is een soort werohoekje dus in de klas.
U kan er ook andere prentenboeken over dit onderwerp bijplaatsen, maar er kunnen ook andere zaken staan, zoals kaarsen, briefjes om iets op te schrijven, mandala’s om in te kleuren…

Actie tegen kanker opzetten

Tegenwoordig worden er veel acties gedaan om geld in te zamelen voor ‘kom op tegen kanker’. U kan zelf met de klas of thuis een actie op poten zetten, om op deze manier geld in te zamelen voor het Kankerfonds. Dit kan u doen door:

  • Wafels te verkopen (misschien zelf bakken en daarna verkopen.)
  • Mensen helpen (thuis, bij familie of vrienden …)
  • Eens te voet naar het zwembad gaan met de klas, zo kan u het geld van de bus geven aan het fonds.
  • Wandeltocht om zo geld in te zamelen.
  • Opbrengst van het schoolfeest aan de stichting schenken.
  • Tombola houden tijdens een schoolfeest.

Lied tegen kanker aan leren (Iedereen is van de wereld)

  • Bekende Vlamingen hebben het lied ‘Iedereen is van de wereld’ gebruikt voor de actie ‘Kom Op Tegen Kanker’. Ze hebben de tekst een beetje aangepast aan het thema kanker. Maar ze geven er wel een positief gevoel aan. Het lied toont dat u als patiënt, maar ook als familielid, er niet alleen voor staat.

Dit lied kan aan de leerlingen worden aangeleerd. Zo brengt u een muzische activiteit aan die kan helpen bij het verwerken van dit zware thema.
Het lied kan u terugvinden op: http://www.een.be/programmas/iedereen-tegen-kanker/iedereen-is-van-de-wereld 

  • Op dit lied kan u een dans maken en de leerlingen die dans aanleren.

Tekening of mascotte maken

Er is al een figuurtje van het boek aanwezig in de klas, maar u kan de kinderen hun eigen cel laten maken. Ze kunnen het eerst ontwerpen in de klas in de vorm van een tekening of een schilderij, daarna kan u ze in een andere les hun cel laten maken met stof of vilt. Deze figuur kan de leerling dan meenemen naar huis.
Dit zorgt ervoor dat de betrokken leerling een figuurtje heeft om over maar ook tegen te praten. De andere leerlingen kunnen via hun figuur dit onderwerp bespreekbaar maken thuis.

Dit is ook een werkvorm die u thuis gemakkelijk kunt doen. U hoeft geen groot naaitalent te zijn om uw kind te helpen hun mascotte te maken.

Brievenbus voor vragen

U kan een brievenbus voorzien voor kinderen die hun vragen niet durven te stellen in de groep. Die kinderen kunnen hun vraag anoniem of met naam in de brievenbus stoppen. Die haalt de leerkracht eruit en u kan daar de volgende les aandacht aan besteden. Zo krijgen de kinderen ook een antwoord op hun vragen en moeten ze dit niet voor de gehele klas vragen. Het biedt een mogelijkheid voor de leerlingen die niet snel iets durven te vragen om antwoorden te krijgen.

Kinderen zelf info laten opzoeken

Het kan handig zijn om de kinderen zelf zaken te laten opzoeken over de ziekte zelf. Dit kan u vooral doen met oudere kinderen in de klas. U kan het kind tijdens de middagpauze/ een les op de computer laten zoeken, ICT-integratieniveau 3. Daarna kan u met het kind alles bespreken en kan het kind bijkomende vragen stellen indien het die nog heeft.

Wat u hier best kunt doen, is een aantal websites geven die kindvriendelijk zijn en waarop ze de nodige informatie kunnen halen. Bepaalde websites kunnen schokkend zijn voor kinderen. Daarom is het van belang dat u als leerkracht de kindvriendelijke websites eruit haalt.

Wij zetten er even een aantal op een rijtje:

Toneel

Een toneel maken met de kinderen over kanker kan hen helpen om het een plaats te geven. U kan dit met uw klas alleen doen, maar u kan dit ook met de ganse school doen. Als u het met de hele school wilt doen, moet u er wel voor zorgen dat het onderwerp in elke klas werd aangesneden, zodat iedereen al over het onderwerp op de hoogte is.

Ziet u dit niet zitten, kunt u altijd kijken of er een toneel ergens in de buurt wordt gehouden over kanker.

Gedicht/ tekst schrijven

De leerlingen kunnen hun mening en gevoelens kwijt rond dit thema door het maken van een gedicht. De kinderen maken eerst een woordspin rond het thema.

Vb. KANKER = haar verlies, misselijk, dood, overgeven, genezing, chemotherapie …

Aan de hand van deze woorden kunnen de leerlingen dan een gedicht of tekst maken die heel persoonlijk is. Ze kunnen zich richten tot een bepaalde persoon om het nog persoonlijker te maken.

Bij jongere kinderen kan u kiezen voor de vorm van een elfje. (Zie bijlage 2)

Rustige muziek (om tot rust te komen) en mandala’s

Om de kinderen tot rust te laten komen, kunt u rustige muziek opleggen. Terwijl dit afspeelt, kunnen de kinderen eventueel mandala’s inkleuren of zelf een tekening maken. Hierdoor krijgt de leerling een gevoel van innerlijke rust en kan alles even bezinken.

Collage

Door het maken van een collage kunnen de kinderen zich creatief uiten in dit moeilijke thema. De bedoeling van deze collage is dat ze hun ideeën, gedachten, gevoelens over dit thema duidelijk maken door afbeeldingen, tekeningen, prenten te schikken en te kleven op een doek, karton, papier…. Ze kunnen dit individueel doen of in groep, ze kunnen dit doen over het thema kanker, over ziek zijn, over gevoelens…

Gast in de klas

Het is misschien leuk om iemand uit te nodigen uit de familie, de vriendenkring of een persoon van een leerling uit de klas die het ziet zitten om over dit thema te komen vertellen. Doordat die persoon het heeft meegemaakt, zal hij er veel meer kunnen over vertellen en zo de impact van de ziekte beter kunnen verduidelijken. Ook de betrokkenheid van de kinderen zal verhoogd worden, zo komen de leerling in contact met iemand die alles heeft meegemaakt. Die persoon zal beter de vragen kunnen beantwoorden en zal een meerwaarde vormen in het begrijpen van deze ziekte.

Dromenvanger maken

Deze activiteit kan u organiseren, als u merkt dat het kind vaak nachtmerries heeft. Vertel aan de klas dat de dromenvanger gebruikt werd bij de indianen om de erge dromen weg te houden. Ieder kind heeft wel eens nachtmerries. Begin deze les daarom met een klasgesprek.

De dromenvanger kan u gemakkelijk maken met een ijzeren kapstok die u wat open plooit of een ring, met wat gekleurd touw, gekleurde veren en wat kralen.

Op het internet vindt u allerlei filmpjes over hoe u dit moet maken, maar ons lijkt het leuker als u het kind zelf vormen en constructies laat maken.

Gevoelens en muziek

U kan het kind naar verschillende liedjes laten luisteren. Bespreek daarna welk gevoel het lied bij het kind oproept.

U kan daarna de kinderen laten bewegen op de muziek. Hoe beweeg je? Hoe voel je je?…

Gevoelens en drama

Hier vindt u enkele werkvormen terug die u kan gebruiken om drama-oefening te houden met de leerlingen rond gevoelens.

  • De gevoelensbus

Plaats enkele stoelen vooraan in de klas. Telkens als er een nieuwe leerling op de bus stapt, nemen de andere passagiers het gevoel over.

  • De gevoelenskring

De kinderen staan in een kring. Een leerling begint met een gevoel uit te beelden, de volgende leerling maakt dit groter en groter… Hoe groot kan je gaan?

  • Inleefoefening

Stel je hebt ruzie met een vriendje en je wordt boos, heel boos, nog bozer… De leerlingen beelden telkens situaties die een gevoel oproepen uit en maken deze emotie steeds groter.

  • Mijn emotie

De leerlingen zeggen hun naam, maar telkens met een gevoel erbij. Ze zoeken een gevoel dat het beste bij hen past. Welk gevoel kiezen de leerlingen?

Boefje

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s