Dood gaan en verdriet

Tijdens deze les gaan we dieper in op werkvormen rond verdriet en rond het onderwerp sterven. We bieden hier geen kant en klare les aan, maar een aanbod van werkvormen, waaruit u als leerkracht kan kiezen. We hebben voor deze optie gekozen, omdat dit onderwerp wat afhankelijk is van de situatie en van de leerlingen.

Lesdoelen

Leerlingen kunnen:

  • 1 Vertellen over hun verdriet en gemis.
  • 2 Luisteren naar elkaar en hebben respect voor elkaars gevoelens.
  • 3 Nadenken over de dood en de hemel.

Lesverloop

 Het verhaal van de drie vogels – Marinus van den Berg

U kunt dit verhaal vertellen in de klas. Dit verhaal gaat over een mamavogel die sterft. Een verhaal met zeer mooie beeldspraak en heel herkenbaar voor zowel jonge als oudere kinderen.

Na het voorlezen van dit verhaal kan u kiezen uit een aantal werkvormen.

Bespreken van het verhaal

  • Wat gebeurt er met de mamavogel?
  • Waar gaat ze naartoe?
  • Hoe komt dit?
  • Hoe voelt het kleine vogeltje zich hierbij?
  • Kan het terug gaan naar zijn mama? Waarom wel/ niet?
  • Hoe voel jij je bij dit verhaal?

Tranen tekenen

Benodigdheden: uitgeknipte tranen, grote handdoek, een stok, rustige muziek

U kunt na het lezen van het verhaal aan elke leerling een uitgeknipte traan geven. Hierop kunnen ze iets tekenen wat hen veel verdriet doet, net zoals bij het vogeltje. Geef de leerlingen hier voldoende tijd voor en leg ondertussen wat rustige muziek op.

Verzamel de tranen centraal op een grote handdoek. Deze handdoek doet dienst als zakdoek. Indien de leerlingen hun verdriet willen tonen, leggen ze hun tekening naar boven, indien niet leggen ze de tekening naar beneden. Geef de leerlingen de kans om iets over hun verdriet te vertellen.

Leg nadien een knoop in de zakdoek en hang deze aan een stok. U gaat samen met de leerlingen op pad, met het verdriet mee. We zien het niet, maar het is toch altijd mee. Leg uit aan de leerlingen dat we een knoop leggen in onze zakdoek om iets niet te vergeten. We leggen een knoop in de zakdoek om die persoon niet meer te vergeten.

Geef de leerlingen de mogelijkheid om nieuw verdriet te tekenen en bij de zakdoek te stoppen. Maak hiervoor een plekje in de klas.

Mijn eigen hemel

Benodigdheden: tekenpapier, tekenpotloden, kleurpotloden

Kinderen hebben steeds een duidelijk beeld van ‘hun hemel’. Dit is bij ieder kind anders, onafhankelijk van de godsdienst of overtuiging. Over de hemel praten, kan heel geruststellend werken voor kinderen en hen zelfs hoop geven. Ze weten dat de persoon die ze graag zagen op een mooie plek is, waar hij gelukkig kan zijn.

Laat de kinderen hun hemel tekenen en erover vertellen. Via deze manier zorgt u dat er wat hoop is. Laat de kinderen elkaars tekening bewonderen en hierover vragen stellen. Maak er een klein museumpje van.

Kaarshoekje

Benodigdheden: kaarsen, tafel, rustige muziek

Deze werkvorm kan u gebruiken indien u een kringgesprek verkiest. Ga met de kinderen rond een tafel zitten met kaarsjes en laat de kinderen vertellen.

Wie zijn zij al verloren? Wie missen ze? Hoe voelen ze zich daarbij? Denken ze er nog vaak aan terug? Wanneer denk je er aan terug?, …

Telkens nadat een kind verteld heeft, kan u een kaarsje aansteken.

Indien u dit moment wat creatiever wil aanpakken, kan u ervoor kiezen om de kaarsen te versieren. Zo worden deze iets persoonlijker. Het kind kan dan beschrijven wat het getekend heeft en waarom. U vindt een set om kaarsen te versieren in de hobbywinkel. Dit bevat speciale verf, waarmee u op de kaarsen kan schilderen.

U kan ook met het betrokken kind samen zitten en op voorhand de kaars versieren. Tijdens de les mag iedereen dan vertellen, maar dan heeft het kind iets mee waardoor het gemakkelijker kan vertellen. Nadien kan u de kaars meegeven naar huis.

Ballonnenpost

Benodigdheden: ballon met helium, omslagen, papier, touw

U kan bij oudere kinderen vragen dat ze een brief schrijven naar de persoon die ze missen. Vaak gebeurt afscheid onverwacht en wil het kind die persoon nog iets zeggen of vragen.

Vragen ter inspiratie:

  • Wat wil je die persoon nog vragen?
  • Welke speciale dingen zijn er gebeurt die de persoon heeft moeten missen?
  • Wil je nog iets zeggen tegen deze persoon?

Kinderen die niemand verloren zijn, kunnen dit ook schrijven naar een overleden huisdier of naar iemand die ze erg missen.

Nadien kan u alle omslagen met een touw samenbinden en samen met de leerlingen deze ballon op het schoolplein omhoog laten. Geef nadien de leerlingen de kans om hierover nog iets te zeggen.

2

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s