Individueel met het kind

Als u na het gesprek met de ouders besloten heeft om rond dit onderwerp te praten en te werken, dan heeft u nog twee opties. U kan ervoor kiezen om individueel met het kind enkele dingen te doen. Dit kan u doen tijdens de lesuren, door het kind een andere opdracht te geven dan anderen of buiten de lesuren, tijdens de pauzes. Het gevaar is dat u het kind isoleert en het zich anders laat voelen dan de rest, wat heel gevoelig kan liggen deze periode. Kinderen hebben in deze periode nood aan veel steun en buitensluiting kan leiden tot de nodige traantjes en emoties.

Indien u individueel wilt werken met het kind, is het belangrijk dat u, na samenspraak met die leerling, de klas op de hoogte stelt. U kan hen vertellen dat er iets aan de hand is bij het kind thuis en daarom even samen iets zal knutselen. Zo weten de kinderen uit de klas wat er aan de hand is en gaan ze minder snel jaloers worden. Door dit begrip, zullen ze het kind blijven ondersteunen, ook al zondert u het kind af en toe eens af. Schep duidelijkheid in de klas en zo kan u heel wat problemen voorkomen. Wees eerlijk tegen het kind en tegen de andere kinderen en probeer niets stiekem te doen. U kan wel aan de klas verduidelijken dat deze momentjes speciaal zijn en dat ze daar beter geen vragen over stellen, omdat dit niet leuk is voor het vriendje.

Sowieso zal u altijd eerst individueel met het kind spreken om te weten wat er aan de hand is. Probeer het kind niet te onderbreken, eenmaal het bezig is met vertellen. Probeer de tips van actief luisteren ook hier toe te passen. Stel duidelijke vragen aan het kind, maar laat vooral het kind aan het woord. Antwoorden te weten komen, kan in een volgend gesprek. Het eerste gesprek is vooral belangrijk om te weten hoe het kind zich voelt in deze situatie. Met deze informatie kan u beter de situatie inschatten en inspelen op de noden van het kind.

Probeer het niet bij een gesprek te houden, maar spreek het kind af en toe eens individueel aan. Zorg dat het kind zich op zijn gemak voelt. Probeer te beginnen met de essentie van het vorige gesprek te herhalen en vraag naar nieuwe bevindingen of verbeteringen. Probeer altijd te weten te komen hoe het kind zich voelt. Vraag ook af en toe wat het kind wil. Stel enkele werkvormen voor en laat het kind kiezen. Misschien tekent het kind niet graag, maar luistert het veel liever naar verhalen. Luisteren en observeren is dus heel belangrijk!

11297119_10152968867139094_1421534406_o

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s