Signalen herkennen als leerkracht

U kan als leerkracht in uw klas geconfronteerd worden met kanker, doordat de kinderen hiermee te maken krijgen. Sommige kinderen zullen dit spontaan komen vertellen, maar een aantal kinderen zullen dit niet doen. Deze kinderen houden hun gevoelens liever voor zichzelf of zijn bang om naar de leerkracht toe te stappen. Als leerkracht merkt u wel dat er iets aan de hand is, maar u weet niet goed wat. Als u denkt dat er iets gaande is, is het beter om uw gevoel als leerkracht te laten spreken. Als leerkracht kent u het kind heel goed en weet u ook hoe u het kind beter aanpakt.

Het is niet altijd gemakkelijk om signalen op te vangen die aantonen dat er iets mis is met het kind. We noteren hier onder even kort enkele signalen die hierop kunnen wijzen. Voor de duidelijkheid, dit betekent niet altijd dat het kind geconfronteerd werd met kanker. Er kunnen nog zoveel andere redenen zijn voor dit gedrag.

  • Het kind lijkt afwezig in de klas en is er met zijn of haar hoofd niet bij.
  • Het heeft moeilijkheden met zich te concentreren, terwijl er in het verleden hier geen problemen bij waren.
  • Het kind komt plotseling een aantal keer te laat op school of komt plotseling zonder reden een aantal dagen niet naar school.
  • Het kind reageert heel sterk op het gedrag van andere leerlingen. Het is zeer snel geprikkeld, terwijl er hier vroeger geen problemen mee waren.
  • Het kind weent snel.
  • Het kind vergeet dingen thuis of vergeet plots zijn schoolwerk te maken.
  • Het kind geeft een droevige indruk.
  • Het kind eet plots heel weinig of plots heel veel.
  • Het kind lijkt gesloten of plots heel open naar anderen toe. Het gedraagt zich anders dan gewoonlijk.
  • Het kind stoort in de klas en wil plots veel aandacht.
  • Het kind wordt plotseling zeer knuffelachtig.
  • Het kind reageert soms agressief of ontploft door een kleine oorzaak.

Zoals u merkt zijn er heel wat verschillende signalen. We denken dat u als leerkracht de kinderen het beste kent en ook het best zal aanvoelen als er iets mis is. Probeert u zich zo goed mogelijk in te leven in de situatie en maak geen valse beloftes met het kind. Beloof niet dat u niets zal zeggen tegen de ouders, als u dat toch zal doen. Indien u niet meteen kan antwoorden op een vraag, zeg dan aan het kind dat u het zal opzoeken. Wees eerlijk, enkel zo kan u een goede vertrouwensband opbouwen met die leerling. Wees een betrouwbaar persoon bij wie het kind zich veilig voelt. Deze band kan u niet in 1, 2, 3 opbouwen, maar in kleine stapjes. Heb geduld.

11293328_10152968861934094_1084745025_o

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s