Informeren

We zagen al hoe u als ouder het beste kan reageren op bepaalde situaties rond de confrontatie met kanker bij kinderen, maar wat doet u nu als leerkracht? Wat doet u als het kind ’s ochtends droevig zijn verhaal doet? Onderbreekt u uw lessen of doet u net alsof er niets aan de hand is? Bespreekt u het individueel of in klas? Daar proberen we hier in dit hoofdstuk even een antwoord op te geven.

Probeer als leerkracht in de eerste plaats uit te zoeken wat er nu juist aan de hand is.

  • Over wie gaat het?
  • Wat weet het kind al?
  • Hoe voelt het kind zich?
  • Wat hebben de ouders thuis al gedaan?

Probeer u als leerkracht al op voorhand wat te informeren rond het onderwerp kanker. Zoek er wat informatie over op of bedenk even al wat u hiermee kan doen in de klas. Wilt u er in klas rond werken, welke verhalen kan u vertellen in uw klas, …? Dit werk kan u hier goed bij helpen. Een goede voorbereiding is belangrijk als u dan tijdens het gesprek enkele lessuggesties wil doen bij de ouders. Het toont ook een grote verbondenheid tussen leerkracht en ouders en zorgt voor respect van de kant van de ouders. Onderschat het belang van op voorhand informeren niet.

11264333_10152968868624094_150228934_o

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s